معرفت مدیر وبلاگ: خانم دکتر سمنبر میرزایی .

و اتقو الله ان الله علیم بذات الصدور( سوره شریفه مائده آیه۷)

معرفت مدیر وبلاگ: خانم دکتر سمنبر میرزایی .

و اتقو الله ان الله علیم بذات الصدور( سوره شریفه مائده آیه۷)

لحظه ای با قرآن کریم

سوره 47. محمد آیه 15 

مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِى وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِیهَآ أَنْهَارٌ مِّن مَّآءٍ غَیْرِ آسِنٍ وَ أَنْهَارٌ مِّن لَّبَنٍ لَّمْ یَتَغَیَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِّنْ خَمْرٍ لَّذَّةٍ لِّلشَّارِبِینَ وَ أَنْهَارٌ مِّنْ عَسَلٍ مُّصَفّىً وَلَهُمْ فِیهَا مِن کُلِ‏ّ الثَّمَرَاتِ وَمَغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ کَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِى النَّارِ وَسُقُواْ مَآءً حَمِیماً فَقَطَّعَ أَمْعَآءَهُمْ‏

وصف بهشتى که اهل پروا به آن وعده داده شده‏اند، (چنین است:) در آن نهرهایى است از آبى که بدبو شدنى نیست و نهرهایى از شیر که مزه آن دگرگونى ندارد و نهرهایى از شراب که براى نوشندگان لذّت‏بخش است و نهرهایى از عسل مصفّا و ناب. و براى آنان در آنجا هرگونه میوه‏اى موجود است و نیز آمرزشى از طرف پروردگارشان. (آیا اینان) همانند کسانى هستند که در آتش جاودانه‏اند و آبى جوشان، نوشانده مى‏شوند، که اندرونشان را متلاشى مى‏کند.

نکته ها  

 آنچه به اجمال در مورد بهشت در آیه دوازده مطرح شد «جنّات تجرى»، مشروح آن در این آیه بیان شده است. «فیها أنهار... و أنهار... و أنهار»

انواع نهرهاى بهشتى در این آیه مطرح شده، لیکن براى گروه خاصّى در بهشت چشمه‏اى ویژه وجود دارد. «عیناً یشرب بها المقرّبون»( مطفّفین، 28) چشمه‏اى که تنها مقرّبان از آن مى‏نوشند.

براى هر چیزى کمالى است، کمال آب، بو نداشتن و کمال شیر، تغییر نکردن مزه آن و کمال نوشیدنى‏ها، لذیذ بودن و کمال عسل، خالص بودن آن است.

با توجّه به تکرار کلمه «انهار» مى‏توان فهمید که هر یک از شیر و عسل و شراب و آب، داراى چندین نهر است.

امام حسین‏علیه السلام فرمود: مغفرتى که در بهشت نصیب اهل بهشت مى‏شود، بهترین نعمت براى آنان است و آنگاه به آیه 72 سوره توبه استناد کردند.( بحار، ج 8، ص‏140) «و رضوان من اللّه اکبر»

ممکن است مراد از مغفرت در بهشت، زدودن یاد لغزشها از خاطر بهشتیان باشد تا به یاد لغزشهاى دنیوى خود نیفتند و خاطرشان ملول نگردد.( تفسیر راهنما)

پیام ها  

  1- در برابر جلوه‏ها و زینت‏هاى دنیوى که وسیله‏ى ارتکاب برخى گناهان مى‏گردد، با بیان جلوه‏ها و زیبایى‏ها و کامیابى‏هاى بهشت، مردم را به حق دعوت کنید. «مَثَل الجنّة الّتى وعد المتّقون...»

 2- کسانى که به خاطر تقوا، از کامیابى‏هاى زودگذر و نامشروع پروا مى‏کنند، به کامیابى پایدار خواهند رسید. «وعد المتقون»

 3- امیددادن به سرانجامى نیکو، عامل گرایش به حق و تقواست. «وعد المتقون»

 4- تعدّد و تنوّع‏طلبى، خواست طبیعى بشر است. «انهارٌ... انهارٌ»

 5 - در بهشت، در کنار نعمت‏هاى مادّى و جسمانى، نعمت‏هاى معنوى و روحى نیز هست. «انهارٌ... مغفرة...»

 6- نعمت‏هاى بهشتى از هر گونه آفت و نقص و تغییر به دورند. «غیر آسن... لم یتغیّر طعمه... مصفّى»

 7- آب و هواى بهشت، نعمت‏ها را متغیّر و مسموم و بد بو نمى‏کند. «لم یتغیّر...»

 8 - نعمت‏هایى را که بهشتیان دریافت مى‏کنند، در سایه مغفرت پروردگار است. «مغفرة من ربّهم»

 9- در بهشت انواع میوه‏ها، به مقدار وفور وجود دارد. «کلّ الثمرات»

 10- در دوزخ، آب جوشان را با زور و ذلّت به کفّار مى‏نوشانند. «سقوا»

 11- تشویق و تهدید در کنار هم سازنده است. «انهارٌ... ماء حمیماً»

 12- معاد، جسمانى است. (شیر و عسل، نشانه کامیابى جسمانى است، چنانکه قطعه قطعه شدن اندرون کفّار بر آن دلالت دارد.) «فقطّع امعائهم»

 13- حساب جسم و بدن انسان در قیامت، با جسم و بدن او در دنیا فرق مى‏کند.

......................................................................................................................................

سوره 39. زمر آیه 21 

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَسَلَکَهُ یَنَابِیعَ فِى الْأَرْضِ ثُمَّ یُخْرِجُ بِهِ زَرْعاً مُّخْتَلِفاً أَلْوَانُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرّاً ثُمَّ یَجْعَلُهُ حُطَاماً إِنَّ فِى ذَ لِکَ لَذِکْرَى‏ لِأُولِى الْأَلْبَابِ‏

آیا ندیده‏اى که خداوند از آسمان آبى فرو فرستاد، پس آن را به صورت چشمه‏هایى در زمین راه داد، سپس با آن، زراعتى که رنگ‏هاى گوناگونى دارد بیرون مى‏آورد، آن گاه آن کشت (و زراعت) با هیجان رشد مى‏کند (تا آن که مى‏خشکد) پس آن را زرد مى‏بینى، سپس آن را به صورت کاه و خاشاک در مى‏آورد، همانا در این (تغییر و تحوّل) براى خردمندان پند و یادآورى است (که بدانند دنیا ناپایدار است).

نکته ها  

«سلک» از «سلوک» به معناى دخول و نفوذ است و «ینابیع» جمع «ینبوع» به معناى چشمه است.

«یهیج» از هیجان به معناى حرکت تند و با جوش و خروش است. این کلمه هرگاه به کشت و نبات نسبت داده شود به معناى آغاز خشک شدن است.

«حُطام» به معناى خرده‏هاى گیاه خشک شده و کاه است، «ألباب» جمع «لُبّ» به معناى مغز و عقل است. 

پیام ها  

 1- از کنار پدیده‏هاى طبیعت غافلانه نگذریم. «اَلَم تر»

 2- یکى از راه‏هاى خداشناسى دقّت در پدیده‏هاست. «اَلَم تر»

 3- باران آسمان منبع چشمه سارها و آب‏هاى زیر زمینى است. «انزل من السماء ماء فسلکه ینابیع»

 4- عوامل طبیعى بستر و مجراى اراده خداوند است. (رویاندن گیاهان کار خداست ولى از طریق آب). «یخرج به زرعا»

 5 - رنگ‏هاى گوناگون گیاهان، میوه‏ها و گلها که از یک آب و خاک مى‏روید نشانه‏ى قدرت خداست. «زرعاً مختلفاً الوانه»

 6- آفرینش همه‏ى پدیده‏ها به اراده‏ى الهى است. «سلکه - یخرج - یجعله»

 7- کسانى که به سرچشمه‏ى هستى و هدف آن نمى‏اندیشند، بى‏خردند. «لذکرى‏ لاولى الالباب»

 8 - پندپذیرى، نشانه‏ى عقل است. «ذکرى‏ لاولى الالباب»

 9- مؤمن، خردمند و کافر، لجوج و بى‏خرد است. «لذکرى‏ لاولى الالباب»  

تفسیر نور /استاد ارجمند محسن قرائتی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد