- پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:
- کسی که یک روز و یک شب، پرستاری بیماری را به عهده بگیرد، خداوند او را با ابراهیم خلیل علیه السلام محشور میکند، پس همچون درخشش برقی از صراط عبور میکند و کسی که در برطرف کردن نیازهای مریض تلاش کند و نیاز او را برآورد، همانند روزی که از مادر متولد شده است از گناهانش پاک میگردد.
- امام صادق علیه السلام میفرماید:
- مؤمنان در احسان و نیکی به یکدیگر و مهر ورزیدن و مهربانی به هم، مانند پیکری هستند که هرگاه عضوی از آن به درد آید، اعضای دیگر نیز به بیخوابی و تب با او همدردی میکنند.
در روایت آمده است که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) مردی را به خاطر ارتکاب زنا سنگسار نمود. یکی از حاضران به رفیقش گفت: این مرد در جایگاه خود مثل سگ کشته شد. سپس رسول خدا(صلی الله علیه و آله) با آن دو نفر از مرداری عبور کردند. پیامبر(صلی الله علیه و آله) به آنها فرمود: با دندان های خود از این مردار بکنید.آنها گفتند: یا رسول الله؛ آیا از گوشت مردار بخوریم؟
پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: آنچه از برادر خود به شما رسید تعفن آن بیش از این است.
امام صادق علیهالسلام :
هنگامی که فاسق تظاهر به فسق کند نه احترامی دارد و نه غیبتی .
امام رضا (علیهالسلام) :
من القی جلباب الحیاء فلا غیبۀ له
کسی که چادر حیا را از سر برگیرد غیبت ندارد .
آزادگان دنیا ! وقت قیام باشد
این فتنه ای که اکنون اندر جهان هویداست
هم از عراق و افغان از شهر غزه پیداست
کفر جهان هماهنگ از بهر محو اسلام
بس نقشه های مرموز بر قتل مسلم آراست
در سرزمین اسلام شیطان نموده لانه
بگرفته تحت فرمان هر حکم دست آنهاست
مصر و حجاز و بحرین قرآن نموده پامال
ببرید حبل دین را با صهیونیست همراست
بینند خلق عالم غزه چو قتلگاه است
بهر دفاع ز قرآن اسلام جرم آنهاست
آزادگان دنیا ! وقت قیام باشد
کاین صهیونیزم بی دین خصم مسیح و موسی است
میرزا امیدوار است کاین ظلم محو گردد
در عصر علم و دانش این جهل و ظلم بیجاست
(شیخ حسین میرزائی.ساکن زرند)
«غم مخور ایام هجران رو به پایان می رود
این خماری از سر ما میگساران می رود »
الهم عجل لولیک الفرج
جایگاه ارزشها در عصر امام حسین علیه السلام
جامعه در عصر امام حسین علیه السلام با بحران تزلزل ارزشهاى انسانى مواجه بود.(1) ارزشها و هنجارهاى اجتماعى جامعه اسلامى پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به دلایل متعددى دچار آفت انحراف گشته بود. تحریف باورهاى دینى و بازگشت به ارزشهاى جاهلى، فراموشى سیره پیامبر صلی الله علیه و آله، برترى روحیه قومى و عصبیت بر هنجارهاى اسلامى عصر پیامبر صلی الله علیه و آله که نشات گرفته از تعالیم مقدس اسلام بود، تبدیل اشرافیت معنوى به اشرافیت مادى و ثروت اندوزى و گرایش به تجمل و کمرنگ شدن روحیه عالى اسلامى به ویژه در عصر عثمان و از آن پس، برترى حربه ارعاب و تزویر بر عامل حقطلبى و ظلم ستیزى در روحیه جامعه اسلامى بالاخص مردم کوفه، بىعدالتى و فساد رهبران سیاسى و برخى موارد دیگر، از جمله مسائل دردناک و آسیبهاى عمده اجتماعى بود که امام حسین علیه السلام با آنها مواجه شد.
جامعه اسلامى در عصر خلیفه سوم با مشکلاتى جدى رو به رو گردیده بود که از آن جمله مىتوان به مسائل زیر اشاره کرد:
راندن انصار از صحنه سیاست، بها دادن به امویان و قریشیان در امر حکومتدارى، تاراج بیت المال مسلمین و حاتم بخشىهاى عثمان، ثروت اندوزى او و ساختن بناهاى اشرافى در مدینه و اختصاص اموال و باغهایى در مدینه براى خود، گسترش تفاخر قبیلهاى و تبدیل اشرافیت معنوى به اشرافیت مادى که موجب شد مساوات اسلامى فراموش شود. (۲)
عملکرد خلیفه سوم موجب شدت یافتن واکنشهاى سیاسى اجتماعى علیه وى گردید به ویژه این که در این واکنشها قبایل عرب یمنى و موالى ایرانى که بیش از نیمى از مردم کوفه را تشکیل مىدادند، نقش مؤثرى داشتند. بروز جدى رقابتهاى سیاسى بین دو پایگاه مهم عراق (کوفه) و شام از عوامل مهمى بود که در زمان عثمان بر سر تقسیم غنایم ارمنستان و فتح آن بروز کرده بود (۳) و دوران امامت حضرت امیر علیه السلام را نیز تحت تاثیر خود قرار داده بود. عراقیها همواره به داشتن عراق آزاد از تسلط امویان علاقهمند بودند و لذا به على علیه السلام پیوستند و زمینههاى متعدد دیگرى نیز آنان را واداشت تا از واکنشهاى امام على علیه السلام در برابر معاویه دفاع کنند، گرچه متغیرالحال بودن مردم کوفه، سرانجام نتیجهاى جز تحمیل حکمیت به على علیه السلام نداشت. علاوه بر آنچه گفته شد، رقابت و اختلاف بین عراقىها و شامىها و تلاش معاویه نیز درعصر امام حسن علیه السلام به گونهاى به بار نشسته بود که نه تنها آسیبهاى اجتماعى جامعه اسلامى، اصلاح نشده بود، بلکه با مسائل عمیقترى نیز رو به رو گردیده بود و لذا امام حسن علیه السلام در چنین وضعیتى على رغم حمایت تعدادى اندک از شیعیان حقیقى، نمىتوانست به جنگ با معاویه ادامه دهد؛ زیرا در آن صورت لااقل بزرگترین ضربات دستگاه اموى به پیکره شیعه وارد مىآمد، با وجود این تلاش صلح طلبانه و تدابیر ارزنده امام علیه السلام سرانجام موجب افشاى چهره مزورانه معاویه و حفظ موقعیت شیعیان گردید.
اما مفهوم انحراف جامعه مسلمین از ارزشها و هنجارهاى اسلامى در عصر امام حسین علیه السلام، ابعاد گستردهترى به خود گرفت؛ انحراف جامعه اسلامى و تخطى از هنجارهاى اجتماعى اسلام، امام حسین علیه السلام را بر آن داشت تا علیه این آسیبهاى اجتماعى که طبعا (۴) روابط ناسالمى را بر امت اسلامى تحمیل مىکرد، قیام کند و اصلاح جامعه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را در قالب شیوههاى عملى امر به معروف و نهى از منکر سر لوحه کار خود قرار دهد. امام علیه السلام مىفرمود:
«... آیا نمىبینید که به حق، عمل نمىشود و کسى از باطل روگردان نیست؟ در این اوضاع، مؤمن باید لقاى پروردگارش را بر چنین زندگى ترجیح بدهد.» (۵)
پی نوشت ها:
1- خورشید شهادت، دفتر سوم، صص 19 - 20 .
۲- شکرالله خاکرند، علل شکلگیرى خوارج، سازمان تبلیغات اسلامى، ص 50.
3- رسول جعفریان، حیات سیاسى فکرى امامان شیعه، سازمان تبلیغات اسلامى، ج 1، ص 94.
4- هدایت الله ستوده، مقدمهاى بر آسیبشناسى اجتماعى، انتشارات آواى نور، صص 30 - 31 .
5- همان، ص 207.
منبع:سایت تبیان
ایام حزن و اندوه شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران فداکار و با وفای آن حضرت را به ساحت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و امت داغدار ایران اسلامی تسلیت عرض می نمائیم.
همچنین فاجعه هولناک غزه و شهادت مظلومانه جمع زیادی از همکیشان بی دفاعمان را در سرزمین غصب شده فلسطین به همه آزادیخواهان جهان و بویژه ملت قهرمان ایران تسلیت می گوییم.
نابودی رژیم غاصب صهیونیستی و همه جنایتکاران و حامیان ستمگران جهان را از بارگاه الهی خواستاریم.