معرفت مدیر وبلاگ: خانم دکتر سمنبر میرزایی .

و اتقو الله ان الله علیم بذات الصدور( سوره شریفه مائده آیه۷)

معرفت مدیر وبلاگ: خانم دکتر سمنبر میرزایی .

و اتقو الله ان الله علیم بذات الصدور( سوره شریفه مائده آیه۷)

حدیث

-          پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:

      

-          کسی که یک روز و یک شب، پرستاری ‏بیماری را به عهده بگیرد، خداوند او را با ابراهیم خلیل ‏علیه السلام محشور می‏کند، پس همچون درخشش برقی از صراط عبور می‏کند و کسی که در برطرف کردن نیازهای مریض ‏تلاش کند و نیاز او را برآورد، همانند روزی که‏ از مادر متولد شده است از گناهانش پاک ‏می‏گردد.

          

-          امام صادق‏ علیه السلام میفرماید:

        

-          مؤمنان در احسان و نیکی به یکدیگر و مهر ورزیدن و مهربانی به هم، مانند پیکری‏ هستند که هرگاه عضوی از آن به درد آید، اعضای دیگر نیز به بی‏خوابی و تب با او همدردی می‏کنند.

در روایت آمده است که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) مردی را به خاطر ارتکاب زنا سنگسار نمود. یکی از حاضران به رفیقش گفت: این مرد در جایگاه خود مثل سگ کشته شد. سپس رسول خدا(صلی الله علیه و آله) با آن دو نفر از مرداری عبور کردند. پیامبر(صلی الله علیه و آله) به آنها فرمود:  با دندان های خود از این مردار بکنید.آنها گفتند: یا رسول الله؛ آیا از گوشت مردار بخوریم؟

پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: آنچه از برادر خود به شما رسید تعفن آن بیش از این است.

غیبت

امام صادق علیه‌السلام :

هنگامی که فاسق تظاهر به فسق کند نه احترامی دارد و نه غیبتی .

 امام رضا (علیه‌السلام)  :

من القی جلباب الحیاء فلا غیبۀ له

کسی که چادر حیا را از سر بر‌گیرد غیبت ندارد .

وقت قیام باشد

   آزادگان دنیا ! وقت قیام باشد  

این فتنه ای که اکنون اندر جهان هویداست
 هم از عراق و افغان از شهر غزه پیداست

کفر جهان هماهنگ از بهر محو اسلام

 بس نقشه های مرموز بر قتل مسلم آراست 

در سرزمین  اسلام شیطان نموده لانه
  بگرفته تحت فرمان هر حکم دست آنهاست

مصر و حجاز و بحرین قرآن نموده پامال

ببرید حبل دین را با صهیونیست همراست

بینند خلق عالم غزه چو قتلگاه است 

 بهر دفاع ز قرآن اسلام جرم آنهاست

آزادگان دنیا ! وقت قیام باشد  

کاین صهیونیزم بی دین خصم مسیح و موسی است

میرزا امیدوار است کاین ظلم محو گردد 

 در عصر علم و دانش این جهل و ظلم بیجاست
(شیخ حسین میرزائی.ساکن زرند)

غم مخور

 

«غم مخور ایام هجران رو به پایان می رود   

این خماری از سر ما میگساران می رود  »

الهم عجل لولیک الفرج 

جایگاه ارزش‌ها در عصر امام حسین علیه السلام

جایگاه ارزش‌ها در عصر امام حسین علیه السلام

جامعه در عصر امام حسین علیه السلام با بحران تزلزل ارزش‏هاى انسانى مواجه بود.(1) ارزش‏ها و هنجارهاى اجتماعى جامعه اسلامى پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به دلایل متعددى دچار آفت انحراف گشته بود. تحریف باورهاى دینى و بازگشت‏ به ارزش‌هاى جاهلى، فراموشى سیره پیامبر صلی الله علیه و آله، برترى روحیه قومى و عصبیت‏ بر هنجارهاى اسلامى عصر پیامبر صلی الله علیه و آله که نشات گرفته از تعالیم مقدس اسلام بود، تبدیل اشرافیت معنوى به اشرافیت مادى و ثروت اندوزى و گرایش به تجمل و کمرنگ شدن روحیه عالى اسلامى به ویژه در عصر عثمان و از آن پس، برترى حربه ارعاب و تزویر بر عامل حق‏طلبى و ظلم ستیزى در روحیه جامعه اسلامى بالاخص مردم کوفه، بى‏عدالتى و فساد رهبران سیاسى و برخى موارد دیگر، از جمله مسائل دردناک و آسیب‏هاى عمده اجتماعى بود که امام حسین علیه السلام با آنها مواجه شد.

جامعه اسلامى در عصر خلیفه سوم با مشکلاتى جدى رو به ‏رو گردیده بود که از آن جمله مى‏توان به مسائل زیر اشاره کرد:

راندن انصار از صحنه سیاست، بها دادن به امویان و قریشیان در امر حکومتدارى، تاراج بیت المال مسلمین و حاتم ‏بخشى‏هاى عثمان، ثروت اندوزى او و ساختن بناهاى اشرافى در مدینه و اختصاص اموال و باغ‌هایى در مدینه براى خود، گسترش تفاخر قبیله‏اى و تبدیل اشرافیت معنوى به اشرافیت مادى که موجب شد مساوات اسلامى فراموش شود. (۲)

عملکرد خلیفه سوم موجب شدت یافتن واکنش‌هاى سیاسى اجتماعى علیه وى گردید به ویژه این که در این واکنش‌ها قبایل عرب یمنى و موالى ایرانى که بیش از نیمى از مردم کوفه را تشکیل مى‏دادند، نقش مؤثرى داشتند. بروز جدى رقابت‌هاى سیاسى بین دو پایگاه مهم عراق (کوفه) و شام از عوامل مهمى بود که در زمان عثمان بر سر تقسیم غنایم ارمنستان و فتح آن بروز کرده بود (۳) و دوران امامت‏ حضرت امیر علیه السلام را نیز تحت تاثیر خود قرار داده بود. عراقی‌ها همواره به داشتن عراق آزاد از تسلط امویان علاقه‏مند بودند و لذا به على علیه السلام پیوستند و زمینه‏هاى متعدد دیگرى نیز آنان را واداشت تا از واکنش‌هاى امام على علیه السلام در برابر معاویه دفاع کنند، گرچه متغیرالحال بودن مردم کوفه، سرانجام نتیجه‏اى جز تحمیل حکمیت‏ به على علیه السلام نداشت. علاوه بر آنچه گفته شد، رقابت و اختلاف بین عراقى‏ها و شامى‏ها و تلاش معاویه نیز درعصر امام حسن علیه السلام به گونه‏اى به بار نشسته بود که نه تنها آسیب‏هاى اجتماعى جامعه اسلامى، اصلاح نشده بود، بلکه با مسائل عمیق‏ترى نیز رو به ‏رو گردیده بود و لذا امام حسن علیه السلام در چنین وضعیتى على رغم حمایت تعدادى اندک از شیعیان حقیقى، نمى‏توانست ‏به جنگ با معاویه ادامه دهد؛ زیرا در آن صورت لااقل بزرگترین ضربات دستگاه اموى به پیکره شیعه وارد مى‏آمد، با وجود این تلاش صلح طلبانه و تدابیر ارزنده امام علیه السلام سرانجام موجب افشاى چهره مزورانه معاویه و حفظ موقعیت ‏شیعیان گردید.

اما مفهوم انحراف جامعه مسلمین از ارزش‏ها و هنجارهاى اسلامى در عصر امام حسین علیه السلام، ابعاد گسترده‏ترى به خود گرفت؛ انحراف جامعه اسلامى و تخطى از هنجارهاى اجتماعى اسلام، امام حسین علیه السلام را بر آن داشت تا علیه این آسیب‏هاى اجتماعى که طبعا (۴) روابط ناسالمى را بر امت اسلامى تحمیل مى‏کرد، قیام کند و اصلاح جامعه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را در قالب شیوه‏هاى عملى امر به معروف و نهى از منکر سر لوحه کار خود قرار دهد. امام علیه السلام مى‏فرمود:

«... آیا نمى‏بینید که به حق، عمل نمى‏شود و کسى از باطل روگردان نیست؟ در این اوضاع، مؤمن باید لقاى پروردگارش را بر چنین زندگى ترجیح بدهد.» (۵)

 

پی نوشت ها:

1- خورشید شهادت، دفتر سوم، صص 19 - 20 .

۲- شکرالله خاکرند، علل شکل‏گیرى خوارج، سازمان تبلیغات اسلامى، ص 50.

3- رسول جعفریان، حیات سیاسى فکرى امامان شیعه، سازمان تبلیغات اسلامى، ج 1، ص 94.

4- هدایت الله ستوده، مقدمه‏اى بر آسیب‏شناسى اجتماعى، انتشارات آواى نور، صص 30 - 31 .

5- همان، ص 207.

منبع:سایت تبیان

تسلیت

ایام حزن و اندوه شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران فداکار و با وفای آن حضرت را به ساحت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف  و امت داغدار ایران اسلامی تسلیت عرض می نمائیم.  

همچنین  فاجعه هولناک غزه و شهادت مظلومانه جمع زیادی از همکیشان بی دفاعمان را در سرزمین غصب شده فلسطین به همه آزادیخواهان جهان و بویژه ملت قهرمان ایران تسلیت می گوییم. 

 نابودی رژیم غاصب صهیونیستی و همه جنایتکاران و حامیان ستمگران جهان را  از بارگاه الهی خواستاریم.