معرفت مدیر وبلاگ: خانم دکتر سمنبر میرزایی .

و اتقو الله ان الله علیم بذات الصدور( سوره شریفه مائده آیه۷)

معرفت مدیر وبلاگ: خانم دکتر سمنبر میرزایی .

و اتقو الله ان الله علیم بذات الصدور( سوره شریفه مائده آیه۷)

پرسش
پیامبرصلی الله علیه وآله  چرا ابوسفیان را همراه مسلمین به جنگ رومیان فرستاد با اینکه او تظاهر به اسلام می کرد و واقعا مسلمان نشده بود و در آن جنگ در کناری ایستاد هرگاه رومی ها پیشروی می کردند ابوسفیان آنها را تشویق می کرد (نقل از کتاب انقلاب عاشورا عطاءالله مهاجرانی ص 39 نقل از آغانی ج6 ص370 )،آیا این کار موجب تضعیف روحیه مسلمانان نمی شد؟
پاسخ
 ابوسفیان در سال هشتم هجرت پس از فتح مکه مسلمان شد. پیامبر خدا او را به هیچ جنگی نفرستاده است.
پس از فتح مکه پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله  برای سرکوب قبایل هوازن و ثقیف به طرف حنین رفت، نیروهای پیامبر اسلام دوازده هزار نفر بودند، ده هزار نفر همان هایی بودند که مکه را فتح کردند، دو هزار نفر هم از مسلمانان مکه بودند و ابوسفیان هم در میان این دو هزار نفر بود (فروغ ابدیت، ج 2، ص 745، چاپ اول - تاریخ سیاسی اسلام، سیره رسول خدا، جعفریان، ص 601، چاپ اول - تاریخ طبری، ج 2، ص 347 از هشت جلدی ها).
نیروهای دشمن کمین کرده بودند، وقتی که مسلمانان به دره حنین رسیدند، ناگهان حمله کردند و مسلمانان را وادار به فرار کردند و وقتی مسلمانان در حال فرار بودند ابوسفیان گفت: فرار اینها تا دریای سرخ ادامه خواهد داشت (تاریخ طبری، ج 2، ص 347 - فروغ ابدیت، ج 2، ص 745).
عامل عمده فرار مسلمانان همین تازه مسلمانان مکه بودند و همین ها مردم را تحریک به فرار می کردند (تاریخ اسلام، جعفریان، ص 601).
پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله در سال نهم هجرت به جنگ رومیان رفت و آن جنگ به نام تبوک معروف است. رسول خداصلی الله علیه وآله ، ابوسفیان را در این جنگ با خود نبرده بود و جنگ تبوک آخرین جنگی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله  کرده است و پس از آن جنگی را تدارک ندید.
این که در سؤال گفته شده: «چرا پیامبر ابوسفیان را به همراه مسلمانان به جنگ رومیان فرستاد» صحیح نیست چون پیامبرصلی الله علیه وآله  او را به هیچ جنگی نفرستاده است.
در کتاب «انقلاب عاشورا»، (مهاجرانی، ص 39) به نقل از کتاب «اغانی» ندارد که پیامبر او را فرستاده بود بلکه در آن کتاب چنین آمده است: «ابوسفیان هیچ گاه در حقیقت امر، اسلام را نپذیرفت چنان که در جنگ یرموک عبدالله بن زبیر می گوید: در بحبوحه جنگ ابوسفیان در کناری ایستاده بود و هرگاه رومی ها پیشروی و مسلمانان عقب نشینی می کردند، رومی ها را تشویق می کرد و می گفت: آفرین بر بچه های بور».
جنگ یرموک که ابوسفیان هم در آن شرکت داشت در زمان ابوبکر تدارک دیده شد و در زمان عمر بن خطاب به وقوع پیوست. یرموک نام نهری در شام است. نیروهای رومی و مسلمانان در آنجا با هم درگیر شدند و آن جنگ، جنگ سختی بود و مسلمانان پیروز شدند و در همان جنگ چشم ابوسفیان آسیب دید.
(برای مطالعه جنگ یرموک به تاریخ طبری، هشت جلدی، چاپ بیروت، ج 2، ص 591 به بعد در ضمن حوادث سال سیزدهم هجرت و تاریخ خلفاء، جعفریان، ص 105، چاپ اول، نشر الهادی مراجعه کنید).
بنابراین ابوسفیان در زمان ابوبکر و عمر به جنگ رفته است و در آن زمان پسر او یزید بن ابی سفیان یکی از فرماندهان بزرگ نیروهای مسلمان بود و خود ابوسفیان هم که در جاهلیت مسؤول تدارکات جنگی قریش بود و به این جهت رفتن او به جبهه و به همراه پسرش، یک امر طبیعی است.
طبری در تاریخ خود آورده است که ابوسفیان در یرموک گفت: خداوندا امروز روز توست. خدایا بر بندگانت پیروزی نازل کن (ج 2، ص 591).
آنچه در طبری آمده برخلاف آن نقلی است که در کتاب «انقلاب عاشورا» آورده شده است.
                منبعhttp://rss.nahad.ir/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد