معرفت مدیر وبلاگ: خانم دکتر سمنبر میرزایی .

و اتقو الله ان الله علیم بذات الصدور( سوره شریفه مائده آیه۷)

معرفت مدیر وبلاگ: خانم دکتر سمنبر میرزایی .

و اتقو الله ان الله علیم بذات الصدور( سوره شریفه مائده آیه۷)

(جایگاه گروه معارف اسلامی در د انشگاهها)

             ((   خشم کلید هر بدی است .  امام حسن عسکری علیه السلام ))

 

                                            یاعلام الغیوب

 

 

                                 (جایگاه گروه معارف اسلامی در د انشگاهها)

 

به دلیل اهمیت و حساسیت جایگاه گروه معارف اسلامی در دانشگاهها به اختصار به جایگاه ورسالت این گروه آموزشی گمنام ، خصوصاً در واحد های کوچکتر،اشاره می شود .

الف : نوع گروه : این گروه مانند سایر گروههای آموزشی دانشگاه در زمرة گروههای آموزشی می باشد ، و هدف آن نیز همانند سایر گروهها، آموزش یک سلسله علوم و دانشهاست . که البته تفاوت آن با سایر آموزشها در نوع مطالب و نیز هدف و رسالت ویژة آن می باشد.به عبارت بهتر اگر هر رشتة تحصیلی با یک سری آموزشها و مهارتها، طبعاًباسایر رشته ها متفاوت است گروه آموزشی معارف نیز در پی آموزش دانشها و توانایی های خاصی است که از عهدة سایر گروهها بر نمی آید.

ب:اهداف :هدف این گونه دروس فراتر ومتعالی تر از سایردروس است چراکه هِم وغم اصلی آن توجه دادن به حقیقت وجود و ابعاد متعالی وجود انسان است و درواقع ازنوع مذکِرات الهی است که غذای روح وروان انسان را فراهم می سازد .والبته زمینه این گونه رویکرد هم ابتدا آموزش وفراگرفتن ودرک درست باورها و عقاید دینی است که پس از چنین  آموزش وعلمی است که انسان واردمرحله عمل می شود واعمالش راآگاهانه وصحیح انجام می دهد ودرمسیرزندگی دچارسردرگمی وتحِیر نمی شود و به آرامشی خاص دست می یابد .

ج:عمومی بودن :این دروس گرچه در روال آموزشی عنوان نه چندان زیبای عمومی دارد امااز همةدروس وتخصصها توجهی بیشتر ومتخصصانه ترو ویژه می طلبد و شاید اگر نام عمومی را به این معنا به این قبیل درسها اطلاق کنیم که در تمام شئون زندگی اعم از فردی و اجتماعی (آداب زندگی و روابط انسان با خالق و مخلوقات و)حضور دارند و نقش ایفا میکنند بهتر باشد . و چنانکه از هدف ارزشمند این دروس روشن است در راستای ساختن انسان با فضیلت می باشند .
  ولذا  عنوان عمومی نه تنها نبایدارزش این دروس را کاهش دهدبلکه باید اهمیت آنها را بیشتر نشان دهند و دانشجو هم اگراز این منظر بنگرد هرگز اجازه نخوا هد داد که در این فرصت های طلائی جوانی که بهترین دوران خودسازی و تهذیب است دسن اندرکاران امر از کنار این مباحث سرسری و بی توجه بگذرند و اوقات باارزش عمرش را هدر   دهند ، و با بی انصافی  تمام از کنار دروس با این اهمیت ویژه بگذرد    و هم به دانشجو ستم کنند وهم به دروس .

 د: اساتید گروه :طبعأ برای هر نوع آموزشی نوعی تخصص لازم است و دروس معارف اسلامی از امر مستثنی نیست و لذا کسانی که می خواهند این علوم و معارف را تدریس نمایند مانند سایر رشته ها باید تخصص ها و مهارتهای لازم را ببینند و در رشته های مرتبط به این مباحث تحصیلات عالیه داشته باشند ( شاید تعجب کنید که این امر مسلم نیاز به یادآوری ندارد و از بدیهیات است ، اما از آنجا که بارها مشاهده شده که افرادی حتی متأسفانه از اقشار تحصیل کرده هم گمان می کنند که این دروس چون عمومی است هر کسی می تواند آنها را درس بدهد و لذا اگراز سر کوی و خیابان هم فردی و مثلاً به تصور آنها متعهد پیدا شد می تواند بیاید و درس دهد ، لازم دیدم که این نکته را یادآوری نمایم. مسلماً این طرز برداشت از دروس معارف برداشتی کاملا سطحی و عامیانه و غیر منصفانه است که به دروس و اساتید محترم آن و از آن مهمتر به همةدانشجویان توهینی آشکار است که متولیان امر اینقدر وقتشان را با چندین واحد درسی بگیرند و در آخر هم یک عامی را به آموزش آنها بگمارند !!!. واقعأاین نوع برداشت برازندة هیچ کس نیست چه برسد به اقشار دانشگاهی.

ه: نحوةانتخاب و تعیین صلاحیت اساتید دروس معارف اسلامی: قابل توجه اینکه اساتید این دروس هم متفاوت از سایر اساتید انتخاب و  گزینش می شوند و این به دلیل اهمیت دروس و ارزش خاص و تأثیر ویژة آنهاست . شاید شما چندان در جریان انتخاب اساتید دروس معارف نباشید لذا به اختصار اشاره می کنیم که اگر کسی بخو اهد این دروس را تدریس کند باید اولأ: حتمأدارای مدرک کارشناسی ارشد و یا دکترا در یکی از گرایشهای رشته الهیات باشد و یا با تحصیلات حوزوی در سطوح بالا . ثانیاً : باید در معاونت امور اساتید و دروس معارف اسلامی در قم تشکیل پرونده دهد و بعد در مراحل متعددگزینش از قبیل مصاحبه علمی ، ارائه مقاله، برگزاری کلاسهای فرضی و شرکت نماید وپس از طی این مراحل متعدد گزینش و نسبتاً دشوار مجوز تدریس دروس خاصّی آن هم متناسب با گرایش تحصیلی را دریافت می کند و البتّه این مجوزها هم مدت مشخصی اعتبار دارند و در واقع حساسیت رسالت این دروس به حدی است که اگر استادی که مجوزّ دارد در مقطعی به دلایلی فاقد برخی صلاحیتها شد مجدد پرونده اش بررسی شود.و لذا روشن می شود که درکنار علم  و دانش که لازمة هر درسی است اساتید دروس مربوط به گروه معارف باید صلاحیت اخلاقی لازم را نیز داشته  باشند و در کنار آموزش به تهذیب و تربیت روحی دانشجو نیز توجه خاصّ نمایند،و این امر می طلبد که ابتدا خود به مراحلی از تهذیب و پرورش روحی رسیده باشند و لذا مراحل گزینش اخلاقی هم دارند،و درتمام مدت به انحاء مختلف ارزیابی می شوند.

چند نکته : 1- مسلم است که دروس عمومی اعم از دروس مربوط به گروه معارف اسلامی و یا سایر دروس عمومی مانند فارسی . زبان در زمرة دروسی هستند که باید مانند سایر دروس مورد توجه قرار گیرند. 2- از نیمسال جاری عناوین این دروس و تعدادی واحدها بیشتر شده تا فرصت انتخاب به دانشجو داده شود . 3- در دانشگاههای کوچک از جمله زرند گروه معارف مسئولیت برنامه ریزی تمام دروس عمومی را دارد در حالی که وظیفه اصلی آن فقط  دروس مربوط به حیطه معارف است . و این امر شاید تا حدودی بر عملکرد خاص گروه در حیطة وظایف اصلی تاثیر گذار باشد. در هر حال این

 

 

 

گروه به هر دلیلی شاید به خاطر سادگی و بی ادعایی و بی ریایی و از همه مهمتر کمی تعداد اساتیدش گمنام و ناشناخته است و بسیاری دانشجویان حتی نمی دانند گروه معارف ، گروهی تخصصی آموزشی است ( و نه فوق برنامه ) که با مدیریت رسمی

از سوی معاونت امور اساتید و دروس معارف اسلامی در دانشگاهها و معرفی به  ریاست محترم دانشگاه در راستای اهداف عالیة آموزشی و پژوهشی دانشگاه در تلاش است.

4- اساتید محترم و ارجمندی که با این گروه همکاری دارند از افراد فرهیخته و با کفایت می باشند. 5- با توجه به هدف اصلی دروس این گروه که آموزش است ، باید هم توسط اساتید محترم و هم توسط مسئولین ارجمند دانشگاه  و هم توسط دانشجویان عزیز با این رویکرد به این دروس نگریسته شود . و همه بدانند که این  دروس و گروه معارف نقش آموزشی دارد .

6-   با اینکه هدف اصلی گروه معارف تقویت ایمان وتقوا است اما درکلاسهای بایدتوجه و تاکید بر علم و آموزش صحیح تعالیم دینی باشد نه صرفا پند و موعظه ، چرا که دانشجو آنقدر درک و فهم و از آن مهمتر پاکی و صفای باطن دارد که خود از دانشهای اندوخته اش در مسیر کمال و در زندگی به نحو احسن استفاده نمایدو حتی دیگران را هم آموزش دهد . 7- این گروه فعالیتهای دیگری مانند مشاوره مذهبی-اخلاقی، برگزاری نشست های علمی ،جلسات پرسش و پاسخ، میزگرد های علمی و امانت کتب و سی دی و نیز دارد. امیدواریم که با شناخت اهدافمان در تمام زندگی و به خصوص تحصیل ،بتوانیم درمسیرکمال انسانی گام برداریم وخود و دیگران رابه تهذیب  و تزکیه تشویق نمائیم .

در پایان از تمامی دانشگاهیان محترم و بخصوص از دانشجویان عزیز تقاضا داریم هر گونه نظر ، پیشنهاد، انتقاد و سئوالی که دارند حتمأ ما را از آن بهره مند سازند.                       

                                               والسلام  علی عبادالله الصالحین وصلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین

                                                          با تشکر

                                                      مدیر گروه معارف اسلامی

                                                                                                                 

 

 

 

 

 

 

 

                 باز  آی  دگر  که  سایة  دیوار  انتظار               سوزنده  تر  از  تابش آفتاب  محشر است

                 باز آی که از فراق تو ای غائب از   نظر                 دامن  ز خون دیده چو دریای احمر است

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد