معرفت مدیر وبلاگ: خانم دکتر سمنبر میرزایی .

و اتقو الله ان الله علیم بذات الصدور( سوره شریفه مائده آیه۷)

معرفت مدیر وبلاگ: خانم دکتر سمنبر میرزایی .

و اتقو الله ان الله علیم بذات الصدور( سوره شریفه مائده آیه۷)

اهداف قیام امام زمان (

اهداف قیام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف )

از مهم‏ترین اهداف قیام حضرت مهدى‏علیه السلام، بر پایى عدل و قسط در جامعه بشرى و بسط و توسعه آن بر کل کره زمین و بین تمام انسان‏ها است.

 معناى لغوى «عدل» آن است که از نظر انسان‏ها مستقیم است و آن ضد جور است و حکم به حق را نیز گویند. «قسط» در لغت به معناى عدل است.

 بدون تردید کمتر مسأله‏اى است که در اسلام به اهمیت عدالت باشد؛ زیرا مسأله «عدل» همانند مسأله «توحید» در تمام اصول و فروع اسلام ریشه دوانده است؛ یعنى، همان‏طور که هیچ یک از مسائل عقیده‏اى، عملى، فردى، اجتماعى، اخلاقى و حقوقى، از حقیقت توحید و یگانگى جدا نیست؛ همچنین هیچ یک از آنها را خالى از روح «عدل» نخواهیم یافت.

 بنابراین جاى تعجب نیست که «عدل» به عنوان یکى از اصول مذهب و یکى از زیربناهاى فکرى مسلمانان شناخته شود.

 رسول گرامى اسلام‏صلى الله علیه وآله درباره عظمت عدل فرمود:

«بِالْعَدلِ قامَتِ السَّماواتُ وَالاَرضُ / آسمان‏ها و زمین بر اساس عدل استوارند».

 این تعبیر رساترین تعبیرى است که ممکن است درباره عدالت بشود؛ یعنى، نه تنها زندگى محدود بشر در این کره خاکى، بدون عدالت بر پا نمى‏شود؛ بلکه سرتاسر جهان هستى و آسمان‏ها و زمین، همه در پرتو عدالت و تعادل نیروها و قرار گرفتن هر چیزى در مورد مناسب خود، برقرار است و اگر لحظه‏اى، و به مقدار سرسوزنى، از این اصل منحرف شود، رو به نیستى خواهد گذاشت.

از این رو خداوند متعال در آیات فراوانى، انسان‏ها را به اقامه عدل توصیه و امر فرموده است.

«عدالت»، عبارت است از اینکه انسان حق هر کس را بپردازد و نقطه مقابلش، آن است که ظلم و ستم کند و حقوق افراد را از آنها دریغ دارد. «قسط» مفهومش آن است که حق کسى را به دیگرى ندهد، و به تعبیر دیگر «تبعیض» روا ندارد.

 مفهوم وسیع این دو کلمه - مخصوصاً به هنگامى که جدا از یکدیگر استعمال مى‏شوند - تقریباً مساوى است و به معناى رعایت اعتدال در همه چیز و همه کار و هر چیز را به جاى خویش قرار دادن مى‏باشد.

 در روایات فراوانى مهم‏ترین هدف قیام حضرت مهدى‏علیه السلام «اقامه عدل و قسط» بیان شده است:

 1 . امام‏على‏علیه السلام فرمود:

«همانا یازدهمین فرزندم مهدى‏علیه السلام است، که زمین را پراز عدل و قسط مى‏کند، آنگونه که پر از جور وظلم شده‏باشد».

 2 . امام باقرعلیه السلام فرمود:

«همانا قائم 309 سال به اندازه درنگ اصحاب کهف در غارشان حکومت خواهد کرد زمین را پر از عدل و قسط مى‏کند، همان‏گونه که پر از ظلم و جور شده باشد».

 3 . امام هادى‏علیه السلام فرمود:

«پس از من فرزندم حسن است و پس از حسن فرزندش قائم‏کسى‏که زمین را از عدل و داد آکنده سازد، همچنان که پر از ظلم و جور شده باشد».  

.عبدالعظیم حسنى مى‏گوید

به امام جوادعلیه السلام عرض کردم: امیدوارم شما قائم اهل بیت محمد باشید کسى که زمین را پر از عدل و داد نماید؛ همچنان که آکنده از ظلم و جور شده باشد.

 فرمود: «اى ابوالقاسم! هیچ یک از ما نیست جز آنکه قائم به‏امر خداوند و هادى به دین الهى است، اما قائمى‏که خداى‏تعالى به‏وسیله اوزمین راازاهل کفر و انکار پاک سازد و آن را پر از عدل و داد نماید، کسى‏است‏که ولادتش برمردم پوشیده و شخصش ازایشان نهان‏وبردن‏نامش‏حرام‏است. او هم‏نام و هم‏کنیه پیامبرصلى الله علیه وآله است و...».

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد